Iedere organisatie formuleert zijn eigen succesvoorwaarden. Eén voorwaarde lijkt universeel: wendbaarheid. Voor iedere organisatie, klein of groot, is flexibiliteit een voorwaarde om te kunnen overleven. Dat overstijgt het verouderde onderscheid tussen ‘vaste’ en ‘flexibele’ arbeidsovereenkomsten. De vraag waar het werkelijk om draait is: durven we naar buiten te kijken en blijven we gemotiveerd en in staat om onszelf telkens weer opnieuw uit te vinden. [trendwatcher Adjiedj Bakas]
We leven in een tijd dat nieuwe ondernemingen in luttele jaren enorm groot kunnen worden en de positie van gevestigde organisaties ondermijnen. Belangrijke voorbeelden zijn Google en Facebook. De digitale revolutie is hierin de grootste aandrijver. Voor bedrijven die willen overleven, komt het meer dan ooit aan op wendbaarheid en menselijke creativiteit. Adapt or die! De succesvolle bedrijven van de toekomst zijn erop gericht om snel te leren, in plaats van te focussen op het behouden van de status quo. Darwin zei het al: ‘Het zijn niet de sterkste of de grootste beesten die overleven, het zijn de beestjes die zich het beste weten aan te passen aan veranderende omstandigheden.’
Wendbaarheid faciliteren
Om te overleven in deze wereld waarin het westerse model van permanente economische groei achterhaald lijkt, ontstaan er nieuwe businessmodellen en slimme strategieën. Daarover is op het internet veel te lezen. Zowel de ‘harde’ feiten op het gebied van arbeid, kennis en processen & systemen bepalen de mate van wendbaarheid, als de ‘zachte’ factoren waar ik in dit artikel even op focus. Drie tips:
- houd de focus op de wereld buiten het bedrijf. Informatie voor vernieuwing en verandering zit bij de mensen zelf. Crowdsourcing is een uiterst slimme aanpak om de wijsheid van de anonieme massa aan te spreken om te innoveren. Zou Mexx misschien nog bestaan hebben, wanneer zij met de focus op de buitenwereld nieuwe doelgroepen hadden aangeboord?
- formeer leidende coalities. Leidende coalities zijn professionals die vanuit de principes van co-creatie en co-leiderschap samen naar een probleem kijken. Ze laten de oude ‘command and control’-structuur los en gebruiken elkaars kennis en vaardigheden om samen tot nieuwe oplossingen te komen. Wie het weet, mag het zeggen.
- laat mensen doen waar ze goed in zijn en faciliteer hen om van daaruit steeds beter te presteren. Prestatiemanagement en talentmanagement gaan hand in hand ten dienste van succesvol organiseren.
- houd mensen lenig. De wereld is altijd in beweging en mensen dienen mee te kunnen bewegen; dat vraagt wel om een andere mindset. Investeer dus in de veranderingsgezindheid van medewerkers zodat zij steeds een andere rol op zich durven te nemen wanneer de situatie erom vraagt om zodoende met elkaar te blijven streven naar succes.
Organisaties die in de toekomst succesvol zijn, weten de steeds snellere veranderingen bij te houden, mee te dicteren en daar van te profiteren. Zij gaan wendbaar aan de slag!