Om succesvol te zijn en te blijven moeten organisaties hun strategie continu aanpassen aan de steeds veranderende omgeving. In de huidige economische realiteit is een goede strategie alleen niet meer voldoende. Zelfs de beste strategie heeft pas waarde wanneer deze ook echt wordt uitgevoerd. Om succesvol te zijn moet de strategie dan ook worden omgezet in uitstekende bedrijfsprestaties. Maar liefst 60 à 90 % van de organisaties slaagt er echter niet in om hun strategie effectief uit te voeren.
Daarom is het aan te raden om naast strategieontwikkeling ook aandacht te besteden aan slagkracht en executie. Impact Company helpt u uw geformuleerde visie te vertalen naar strategische doelstellingen waardoor alle belanghebbenden ook daadwerkelijk in beweging komen. Wij noemen dit een strategiesessie.
Hoe doen wij dat?
- Breng de buitenwereld binnen
- Bouw aan intenties
- Breng vertraging in wanneer je wilt versnellen
Breng de buitenwereld binnen. Een strategie beantwoordt de vraag “Hoe ga je om met onzekerheden (uit de omgeving)?” Recent wetenschappelijk onderzoek laat zien dat managementteams die actief omgevingssignalen opzoeken en verwerken, beter presteren dan gemiddeld. Deze ‘sensorfunctie’ blijkt belangrijker dan zaken als visie en consensus, wat juist slechter presteren tot gevolg heeft! Trends, ontwikkelingen in de markt en politieke invloeden zijn sterke tegenhangers van tunnelvisie en ‘groupthink’. In onze sessies zorgen wij ervoor dat deze marktinformatie aanwezig is als het vertrekpunt voor elke dialoog. Wanneer een managementteam actief zijn omgeving aftast, deze informatie ordent en verwerkt, versterkt dit tevens het gezamenlijk verlangen om grenzen te verleggen. Door de strategie te verbinden aan de externe marktontwikkelingen vergroot je de eigen strategische wendbaarheid, zodat je meer succes bereikt dan met planbaarheid.
Bouw aan intenties. Intenties veranderen de werkelijkheid – je gezondheid, je carriere, je wereld! Topsporters leren ons dat. Muhammad Ali was niet bezig zijn lichaam te trainen hoe hij kon winnen; hij trainde zijn geest om niet te verliezen. Het belangrijkste werk gebeurde niet in de ring, maar in zijn leunstoel. Hij bokste de wedstrijd van te voren in gedachten. Muhammad Ali was van alle topsporters de intentiemeester. Hij ontwikkelde bewust mentale vaardigheden die zijn prestaties in de ring zouden verbeteren. Vóór een wedstrijd paste Ali diverse methoden van zelfmotivatie toe: visualisatie, imaginair trainen en zelfbevestiging, waarbij hij zich liet leiden door misschien wel het krachtigste epigram van zelfwaarde dat iemand ooit had geuit: de legendarisch geworden woorden ‘I am the greatest!’ (Bron)