Artikelen
Hoe wij denken over organisatieontwikkeling en hoe wij te werk gaan, delen we via artikelen. De artikelen zijn gebaseerd op onze werkervaringen met her en der fictieve namen en settings. Wilt u op de hoogte gesteld worden van het publiceren van een artikel? Schrijf u dan in voor onze nieuwbrief, onderaan de website.
De uitdaging om betrokkenheid bij verandering goed te organiseren
Een participatie voorbeeld in het kader van de Omgevingswet“Het is onmogelijk om de hele stad te betrekken! Partners, bewoners, ondernemers en organisaties. Er zijn teveel stakeholders en daarnaast hebben ze ook niet allemaal een gelijk belang. Ik zie niet voor mij...
Hoe draagt je project daadwerkelijk bij aan de visie?
We spelen niet snel genoeg in op verandering. De omzet is te laag. Van productlijn X is de verkoop gedaald. We hebben een nieuwe strategische focus nodig voor de komende twee jaar. De betrokkenheid van onze leden is laag. Onze klantwaarde moet echt hoger. De...
5 tips om de gewenste verandering te verankeren in de praktijk
“Begin van dit jaar hebben we met het team het werkproces onder de loep genomen en verbeterd. De nieuwe werkwijze is gezamenlijk op een groot vel papier aan de wand uitgetekend. Iedereen was erbij betrokken en heeft de procesverbeteringen onderschreven. De tijd is...
Iedereen betrokken bij de verandering, ook de ‘stille Willies’
Herkent u de situatie dat in de praktijk niet altijd iedereen betrokken is bij het verandertraject? Er is altijd een subgroep die u moeilijk bereikt, die niet vanzelf aanhaakt bij uw verandertraject. De zogenaamde ‘stille Willies’. Hoe krijgt u juist ook de ‘stille...
We besparen miljarden als we gebruiksvriendelijk veranderen
Volgens de literatuur levert ongeveer 70% van de geplande veranderingstrajecten niet het gewenste resultaat op. Ten Have, ten Have en Janssen (2009) nuanceren deze stelling: cultuurverandering: 80% mislukt;strategie-implementatie (marktkant): 42% mislukt;herontwerp en...
Hoe creëer je betrokkenheid in een veranderingstraject?
Veranderen is voor alle organisaties aan de orde van de dag. Veranderen is bouwen aan succes. Maar soms voelt veranderen als overleven. Wat zijn de oorzaken van vertraging in een verandering? Mensen verzetten zich bijvoorbeeld tegen veranderingen omdat:...
Innoveren: de kunst van het samen denken
Met de hype rondom wendbaarheid en digitale disruptie, duiken de innovatietrajecten overal op als heldendaden. Ja heldendaden, want innoveren is niet eenvoudig binnen bestaande (publieke) organisaties. Je zou verwachten dat juist in...
Veranderen: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Veranderen met meer betrokkenheid en minder moeite Er zijn vele manieren om een organisatie te veranderen. De meest eenvoudige is wellicht een heel nieuw organogram te tekenen en dit per mail naar alle betrokkenen te sturen. De meest ‘ingewikkelde’ aanpak is om alle...
Ga jij voor de win-win in de samenwerking?
„Niets is zo dodelijk als alle neuzen dezelfde kant op. Je kijkt alleen naar elkaars achterhoofd." Als ketenpartner werk je met andere organisaties geschakeld samen aan een product of proces. Ketensamenwerking is de vorm van samenwerking tussen partijen die in...
Interesse of een vraag? Neem contact op