Artikelen

Hoe wij denken over organisatieontwikkeling en hoe wij te werk gaan, delen we via artikelen. De artikelen zijn gebaseerd op onze werkervaringen met her en der fictieve namen en settings. Wilt u op de hoogte gesteld worden van het publiceren van een artikel? Schrijf u dan in voor onze nieuwbrief, onderaan de website. 

Hoe draagt je project daadwerkelijk bij aan de visie?

Hoe draagt je project daadwerkelijk bij aan de visie?

We spelen niet snel genoeg in op verandering. De omzet is te laag. Van productlijn X is de verkoop gedaald. We hebben een nieuwe strategische focus nodig voor de komende twee jaar. De betrokkenheid van onze leden is laag. Onze klantwaarde moet echt hoger. De...

read more
We besparen miljarden als we gebruiksvriendelijk veranderen

We besparen miljarden als we gebruiksvriendelijk veranderen

Volgens de literatuur levert ongeveer 70% van de geplande veranderingstrajecten niet het gewenste resultaat op. Ten Have, ten Have en Janssen (2009) nuanceren deze stelling: cultuurverandering: 80% mislukt;strategie-implementatie (marktkant): 42% mislukt;herontwerp en...

read more
Hoe creëer je betrokkenheid in een veranderingstraject?

Hoe creëer je betrokkenheid in een veranderingstraject?

Veranderen is voor alle organisaties aan de orde van de dag. Veranderen is bouwen aan succes. Maar soms voelt veranderen als overleven. Wat zijn de oorzaken van vertraging in een verandering? Mensen verzetten zich bijvoorbeeld tegen veranderingen omdat:...

read more
Innoveren: de kunst van het samen denken

Innoveren: de kunst van het samen denken

Met de hype rondom wendbaarheid en digitale disruptie, duiken de innovatietrajecten overal op als heldendaden. Ja heldendaden, want innoveren is niet eenvoudig binnen bestaande (publieke) organisaties. Je zou verwachten dat juist in...

read more
Veranderen: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Veranderen: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Veranderen met meer betrokkenheid en minder moeite Er zijn vele manieren om een organisatie te veranderen. De meest eenvoudige is wellicht een heel nieuw organogram te tekenen en dit per mail naar alle betrokkenen te sturen. De meest ‘ingewikkelde’ aanpak is om alle...

read more
Ga jij voor de win-win in de samenwerking?

Ga jij voor de win-win in de samenwerking?

„Niets is zo dodelijk als alle neuzen dezelfde kant op. Je kijkt alleen naar elkaars achterhoofd." Als ketenpartner werk je met andere organisaties geschakeld samen aan een product of proces. Ketensamenwerking is de vorm van samenwerking tussen partijen die in...

read more

Interesse of een vraag? Neem contact op